Kadonneen pakaran metsästys, osa 2

No niin…tänään on hyvä päivä miettiä, että mitä voit itse tehdä ison pakaralihaksesi aktivoimiseksi. Nämä ovat minun vinkkini mutta muista että on monia muitakin tapoja! Koskaan ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita!

Tässä 4 positiivista asiaa jotka tulevat vaikuttamaan lihaksistoosi:

1- Istu mahdollisimman vähän.                                                                                                Eli seiso ja kävele mahdollisimman usein. Voisiko kokouksen pitää kävelyn muodossa?

2- Venyttele lonkankoukistajaa (Iliopsoas- lihasta)                               Lonkankoukistaja on ison pakaralihaksen vastalihas joka kireydellään lisää ison pakaralihaksen passiivisuutta. Mennään myöhemmin tarkemmin tämän lihaksen venyttelyyn. Siinäkin kun on omat niksinsä 😉

 

 

3- Vahvista isoa pakaralihasta                                                                                Muistathan että iso pakaralihas sekä ojentaa lonkkaa että kiertää sitä ulos. Tärkeää on vahvistaa ja aktivoida lihastasi sekä lonkan ojennuksella että uloskierrolla.

Iso pakaralihas, istuminen

Tee näin:                                                                                   makaa mahallasi lattialla, koukista polvet ja aseta nilkat yhteen. Tästä asennosta uloskierrä polviasi eli työnnä polvia poispäin toisistaan ja samalla käännät jalkapohjat yhteen. Pidä jalkapohjat yhdessä koko ajan. Sitten nostat polvia kohti kattoa! Tuntuuko pakarassa? Kramppaako takareisi? Kiristääkö       nivustaipeesta?

 

4- Tarkistuta selkäsi kunto ammattilaisella!                                                                        Jos nämä neuvomani ohjeet tuntuivat vaikealta niin voi olla että hermotus lihaksiisi ei toimi toivotulla tavalla ja lihas on heikko. Tähän voi olla syynä nivellukko alaselän alueen pienissä ns. facet- nivelissä jotka antavat liikkuvuuden selkääsi. Tämä nivellukko voi olla täysin oireeton itse selässä mutta vaikuttaa kehosi hermotukseen. Pidä kehosi hermotus kunnossa säännöllisillä tarkastuksilla niin ennaltaehkäiset suurempia ongelmia kehossasi.

Seuraavalla kerralla jälleen mielenkiintoista asiaa kehosi parhaaksi. Pysy kanavalla!

 

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *