Kadonneen pakaran metsästys, osa 1

 

Huh huh, kun aloitin kiropraktikkona kolmisen kymmentä vuotta sitten niin maailma oli ihan erilainen kuin tänään. Siis niin erilainen!

Ihmiset istuivat mutta eivät siinä mittakaavassa kuin tänä päivänä.
Vain aikuiset ihmiset, jotka tekivät työkseen toimisto- tai pankkitöitä, istuivat päivät pitkät tietokoneidensa äärellä. Vai oliko ne kirjoituskoneita tai jotain sellaista kuitenkin…;)
Heillä oli jo silloin huomattavissa ison pakaralihaksen (Gluteus Maximus) surkastumaa ja lonkankoukistajan (Iliopsoas) kireyttä.

Tänä päivänä kaikki, lapset mukaan lukien, istuvat päivät pitkät, jos ei pöytätietokoneidensa, läppäreidensä tai älypuhelimiensa niin teeveen ääressä. Kuljemme koulu-, työ- ja kauppamatkat yms. sekä pienenkin välimatkan kaupungissa joko bussilla, raitiovaunulla tai omalla autolla. Istuminen on uusi harrastuksemme!
Tällä harrastuksella on tosin huono puolensa…ei vain yleiskunnollemme mutta isolle pakaralihaksellemme!
Sitä kun ei ole tarkoitettu vain istumisen pehmusteena takapuolen alla vaan sillä lihaksella on suurempi merkitys kehomme hyvinvointiin! Oliko yllätys sinulle vai joko sen tiesitkin?

 

No, mikä se sitten on? Se suurempi merkitys?
Ensinnäkin, se on kehomme isoimpia lihaksia, ellei jopa isoin. Tämän pitäisi jo olla merkki että se on ISO ja TÄRKEÄ! Jos näin ei ole niin erästä äänekästä nimeltä mainitsematonta henkilöä lainatakseni: ”Let´s Make Gluteus Maximus Great Again!”
Toiseksi, ison pakaralihaksen päätehtävä on lonkan ojennus ja uloskierto. Se myös avustaa pienempiä pakaralihaksia lonkan loitonnuksessa ja lähennyksessä mutta en mene tässä siihen toimintaan tarkemmin.( Ehkä myöhemmin?) Ja tarvitseeko istumisessa ojentaa ja uloskiertää lonkkaa? No, ei tosiaankaan! Täten tämä ”Hiljainen jättiläinen” rupeaa surkastumaan ja sen vastalihas lonkankoukistaja kiristyy ja lyhenee.
Mutta hetkinen, siis mikä vastalihas? Tarkoitinko kuitenkin vatsalihasta?

Meidän kehomme lihaksisto on suunniteltu niin että jos esim. koukistajalihas supistuu, se koukistaa kyseessä olevan nivelen. Mites sitten saadaan ko. koukistettu nivel ojentumaan? Apuun saapuu vastapuolella oleva ojentajalihas! Jippii! Tilanne ratkaistu! Mission Accomplished!
Paitsi jos…esim. koukistaja on kireä ja lyhyt, mitäs sitten tapahtuu ojentajalle? Ahaa…

Meidän keho on niin upeasti rakennettu että meillä on useampi lihas joka pystyy tekemään saman työn (paitsi silmälihakset). Voisiko olla niin että heikon ison pakaralihaksen tilalle astuu takareisilihakset jotka rupeavat ojentajamaan lonkkaa…noh, niiden tehtävä on myös koukistaa polvea joten voit arvata että takareidet väsyvät ajan mittaan kun joutuvat tekemään monta työtä.

Takareidet alkavat kiristyä, se on niiden vastalause ylitöihin…kuulostaako takareisien kireys tutulta?

Toinen ison pakaralihaksen päätehtävähän on lonkan uloskierto, eikös näin ? Nyt jos iso pakaralihas on pois pelistä niin varsinkin syvällä pakarassa sijaitseva Päärynälihas (Piriformis) ottaa päävastuun lonkan uloskierrosta…noh, mutta hei vertaapa näiden kahden lihaksen kokoeroa! Pieni Päärynälihas ei jaksa yksin kantaa tätä vastuuta ja kiristyy…saattaa syntyä Piriformis Syndrooma. Kuulostaako tämäkin tutulta?

Kiitos kun jaksoit lukea tähän asti! Nyt jätetään tämä asia hautumaan ja jatketaan seuraavassa jaksossa joten pysy kanavalla!

To be continued…Kadonneen pakaran metsästys, osa 2. Voisinko itse tehdä jotakin asialle?

3 kommenttia


  1. Minulla polvet ja nivunen rutisee ,rätisee ja paukkaa , tuntuu että ne menevät poikki . Se johtuu kuulema että pakaralihakset surkastuvat , miten saan ne pakaralihakset kuntoon . Enn voi kävellä kuin pikku matkan , tykkäisin kävellä ja pitkiä matkoja niinkuin ennen mutta miten saada pakarat kuntoon etten ontuisi siitä tulee sitten ala selkä kipeäksi ontumisesta .Mikä neuvoksi?

    Vastaa

    1. Hei Lempi! Kiitos kommentistasi! Muutamia neuvoja ongelmaasi löytyy blogini kirjoituksesta ”Kadonneen pakaran metsästys, osa 2”. Oletko käynyt asian suhteen kenenkään ns. asiantuntijan luona? Jos et, niin kannattaisi käydä näyttäytymässä ja tämä henkilö pystyy antamaan sinulle ihan henkilökohtaisia ohjeita.

      Vastaa

      1. Olen menossa kun saan ajan , olen itse koettanut venytellä ja vanutella sindo ohjeitten mukaan , on ne liikkeet auttanut mutta sitten kun saan ajan fysioterapeutille sieltä saan oikea oppiset ohjeet etten tee väärin ja lisää kipuja .

        Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *